Η ανατροφοδότηση κατά την διάρκεια της προπόνησης


Ποια είναι η επιρροή του προπονητή στους αθλητές του;


   Το επάγγελμα του προπονητή κάθε άλλο παρά εύκολο είναι. Εκτός από τις ειδικευμένες ικανότητες που χρειάζονται για να κυριαρχούν στην προπόνηση και τον αγώνα, χρειάζονται επίσης και ικανότητες παιδαγωγικής φύσεως. με τις οποίες θα βοηθήσουν τους αθλητές τους να μάθουν πιο εύκολα αλλά και γρήγορα. Ένας καλός προπονητής πρέπει να ξέρει τις σωστές τεχνικές οδηγίες, αλλά ένας εξαιρετικός προπονητής πρέπει να ξέρει και τον τρόπο που θα τις μεταδώσει. Μια πληροφορία άλλωστε που δεν φτάνει επαρκώς και δεν μπορεί να αποκωδικοποιηθεί από τους αθλητές, είναι μια άχρηστη πληροφορία.  

   Υπάρχουν 5 τρόποι παρέμβασης των προπονητών στην προπόνηση. Ανατροφοδότηση: Επιπλέον πληροφορίες κατά την διάρκεια ή το τέλος μιας άσκησης. Επίδειξη: Μια παρουσίαση δηλαδή της άσκησης όπως θέλει να γίνει. Παρατήρηση: Εδώ ο προπονητής στέκεται ένα βήμα πίσω, βοηθώντας τους παίχτες να βρουν από μόνοι τους εναλλακτικές λύσεις αλλά και τα προβλήματα που ίσως προκύψουν από αυτές. Καθοδήγηση: Ο προπονητής υπογραμμίζει στους αθλητές τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να γίνει μια κίνηση για να εκτελεστεί σωστά. Σωστή δημιουργία και σχεδίαση περιεχομένου: Για την προπόνηση των αθλητών πρέπει να υπάρχει και η κατάλληλη προετοιμασία. Βεβαίως, δεν είναι συνεχώς, όλοι αυτοί οι τρόποι εφαρμόσιμοι και χρήσιμοι, αυτό εξαρτάται από τα χαρακτηριστικά των αθλητών. 

   Η ανατροφοδότηση μπορεί να είναι συγχαρητήρια σε έναν αθλητή,  πληροφόρηση για το τι κάνουν σωστά και τι κάνουν λάθος ή απλά η ενημέρωση για το πόσο έτρεξαν, την απόσταση και τους επιμέρους στόχους της προπόνησης τους οποίους πέτυχαν και άλλα. Αυτό που θέλει ο προπονητής είναι ο αθλητής να καταλάβει και να συνδέσει την οδηγία με το αποτέλεσμά της. Έτσι ενισχύεται και η θέληση των αθλητών να κάνουν ξανά μια προσπάθεια στην οποία τα πήγαν πολύ καλά. Αν ο προπονητής μου πει ότι αυτό που έκανα ήταν σωστό, επειδή πέτυχα αυτό που ήθελε, θα το ξανακάνω, φαίνεται από έρευνες αλλά και την απλή παρατήρηση πως είναι μια σκέψη των αθλητών. Όταν υπογραμμίζεις, ότι αυτό που κάνουν είναι το σωστό τους βοηθάς να καταλάβουν ότι αυτό είναι που πρέπει να κάνουν και στον αγώνα. Βοηθώντας τους έτσι να βρουν και την σωστή λύση. 

   Μια πρόσφατη έρευνα (1) ανέλυσε τον τρόπο που οι αθλητές συγκρατούν την ανατροφοδότηση. Η έρευνα ακολούθησε την συμπεριφορά 12 προπονητών. ( 8 ανδρών και 4 γυναικών ) με πάνω από 5 χρόνια εμπειρίας ο καθένας και 342 αθλητές ηλικίας 10 έως 18 ετών σε 18 προπονήσεις. Η έρευνα έγινε σε ποδοσφαιριστές οι οποίοι ταξινομήθηκαν σε 4 γκρουπ ανάλογα με την κατηγορία στην οποία αγωνίζονται. (Τοπικό, ερασιτεχνικό, εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο).Παρατηρήθηκαν 1728 δείγματα ανατροφοδότησης από τους προπονητές σε όλες τις προπονήσεις. Τα αποτελέσματα δείχνουν τις διαφορετικές οπτικές των πρακτικών και το πως συνδέονται. 

  • Στο 65% των ανατροφοδοτήσεων, οι αθλητές είχαν πρόβλημα στο να βγάλουν στο γήπεδο αυτό που ήθελε ο προπονητής.
  • Όσο περισσότερες και διαφορετικές οδηγίες τόσο πιο δύσκολη η αφομοίωση τους από τους αθλητές.
  • Όσο υψηλότερο το επίπεδο των αθλητών τόσο καλύτερη η αφομοίωση οδηγιών.

   Μια άλλη πρακτική ανάλυση αυτής της εργασίας δείχνει πως οι προπονητές πρέπει να έχουν κατά νου και την χρονική στιγμή που δίνουν την ανατροφοδότηση:  

  • Είναι πολύ επικίνδυνο να δίνεις πολλές οδηγίες κατά την διάρκεια της άσκησης. Η προσοχή είναι περιορισμένη και οι πολλές οδηγίες έχουν αρνητική επίπτωση στις οδηγίες που ήδη έχουν καταλάβει οι αθλητές.
  • Ο σχεδιασμός των ασκήσεων πρέπει να περιλαμβάνει λίγους στόχους. Αν το επίπεδο ή η ηλικία των αθλητών είναι μικρή, προτείνονται έως 2 στόχοι στην προπόνηση. Αν τα επίπεδα αυξάνονται μπορούν να αυξηθούν και οι στόχοι.
  • Οι προπονητές πρέπει να είναι προετοιμασμένοι για τις οδηγίες που θα δώσουν κατά την διάρκεια της προπόνησης. 
  • Σύντομα και κατανοητά μηνύματα είναι αυτά που προκρίνονται.
  • Συνίσταται, να γίνεται μια επίδειξη αυτού που ζητά ο προπονητής είτε από τον ίδιο είτε από έναν αθλητή για καλύτερη εμπέδωση και εκτέλεση.

Νίκος Βράντσης

1) Januário, N., Rosado, A., Mesquita, I., Gallego, J. y Aguilar-Parra, J.M. (2016). Determinants of feedback retention in soccer players. Journal of Human Kinetics,51: 235-241.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια