Ευημερία και απόδοση των ομάδων

     Στα ομαδικά αθλήματα, οι προπονητές λαμβάνουν πολλές αποφάσεις και μερικές από αυτές έχουν άμεσο αντίκτυπο στην αποτελεσματικότητα του παιχνιδιού. Αυτές πολλές αφορούν την επιλογή παικτών που πρόκειται να είναι πιο ενεργοί από κάποιους άλλους, το σύστημα του παιχνιδιού που πρόκειται να χρησιμοποιηθεί ή ποιες αλλαγές πρόκειται να γίνουν, ανάλογα βέβαια με το ποια κατάσταση λαμβάνει χώρα κατά τη διάρκεια του αγώνα. Υπάρχουν και κάποιες άλλες αποφάσεις που προφανώς δεν έχουν άμεση επιρροή στο παιχνίδι αλλά μπορούν να επηρεάσουν τη εικόνα  στο γήπεδο. Οι προπονητές πρέπει να αποφασίσουν το πρόγραμμα προπόνησης, το σχέδιο για το ταξίδι σε κάθε αγώνα και όταν ολοκληρωθεί αυτός την σωστή ανάκαμψη. Θα πρέπει να έχουν υπολογίσει το μενού καθώς και το τι θα πουν σε αυτούς που έμειναν εκτός αποστολής. Πολλές αποφάσεις.

    Σε όλες αυτές τις καταστάσεις, η διαχείριση του προπονητή για το τι πρέπει να κάνει σε κάθε σενάριο είναι το κλειδί για ένα καλό κλίμα στην ομάδα. Υπάρχουν επιστημονικά δεδομένα που δείχνουν ποια συμπεριφορά πρέπει να ακολουθήσει για τη βελτίωση των αθλητών και την καλλιέργεια κλίματος ευημερίας στην ομάδα. Μειώνοντας την κούραση ή βελτιώνοντας την φυσική κατάσταση των παικτών για να αγωνιστούν, έχει να κάνει με την ανάπτυξη των σωστών πρωτοκόλλων για τους αθλητές. Ωστόσο, είναι γνωστό ότι η θετική διάθεση έχει τεράστια επίδραση στην απόδοση των αθλητών (ευημερία ομάδας).

    Για παράδειγμα, οι αθλητές που αγωνίζονται πιο συχνά πρέπει να ταξιδεύουν περισσότερο κατά τη διάρκεια περιόδων υψηλής πυκνότητας σε αγώνες. Το να είσαι σε θέση να εξασφαλίζεις σωστή ξεκούραση στους παίκτες, είναι πολύ σημαντικό καθ 'όλη τη διάρκεια της σεζόν. Γνωρίζουμε ότι οι ώρες ύπνου καθώς και η ποιότητά του μειώνεται μετά τη συμμετοχή σε έναν αγώνα. Ο ύπνος το βράδυ πριν και μετά τον αγώνα, στην ίδια τοποθεσία όπου αυτός γίνεται, θα πρέπει να είναι συνήθης πρακτική ώστε να διασφαλίζεται η ξεκούραση των αθλητών. Ωστόσο, οι αθλητές επιλέγουν πολλές φορές να σπάσουν τον βιολογικό τους ρυθμό και να επιταχύνουν το ταξίδι επιστροφής στο σπίτι για να φτάσουν νωρίς το πρωί, προκειμένου να κοιμηθούν με τις οικογένειές τους. Ένα άλλο παράδειγμα που συναντούν οι προπονητές είναι, πως ίσως να μην είναι καλή ιδέα να κάνετε την προγραμματισμένη ρουτίνα αποκατάστασης μετά τον αγώνα αν η ήττα σε ένα παιχνίδι έχει αφήσει αρνητικά συναισθήματα. Είναι πολύ πιθανό αυτό να έχει πολύ χειρότερες συνέπειες από το να μην την κάναμε καθόλου.

Συστάσεις που μπορούν να ακολουθήσουν οι προπονητές και το τεχνικό προσωπικό σχετικά με τον τρόπο αντίδρασης σε αυτές τις καταστάσεις είναι:

  •  Μια συνιστώμενη ρουτίνα παρέμβασης πρέπει να σχεδιαστεί για συνηθισμένες ή κοινές καταστάσεις που λαμβάνουν χώρα:Πχ το μενού φαγητού πριν και μετά από κάθε αγώνα, η αποκατάσταση και άλλα.
  • Είναι σημαντικό να αναλύσετε με μεγάλη λεπτομέρεια το συγκεκριμένο πλαίσιο πριν λάβετε μια απόφαση. Είναι καλύτερο να κάνουμε ότι συνιστάται ή ότι προτιμούν οι παίκτες; Η απάντηση είναι πως δεν υπάρχουν συγκεκριμένες λύσεις που να είναι πάντα σωστές. Όποια απόφαση λαμβάνεται, εξαρτάται από το τι ταιριάζει καλύτερα εκείνη τη στιγμή. Συνεργαζόμαστε με ανθρώπους και μερικές φορές, αυτό που συνιστάται είναι αυτό που πρέπει να αποφεύγεται.
  • Πρέπει να είστε ευέλικτοι, προκειμένου να προσαρμοστείτε στο περιβάλλον ή την εκάστοτε συνθήκη.
  • Αποφύγετε τη δημιουργία συγκρούσεων κατά τη λήψη μιας απόφασης. Μην αφήσετε κάτι ασήμαντο να εξελιχθεί σε πρόβλημα.

    Ταξιδεύοντας στο σπίτι την ίδια ημέρα του αγώνα, παρόλο που δεν είναι η καλύτερη επιλογή, μπορεί να γίνει σε στιγμές της σεζόν όπου υπάρχουν αρκετές ημέρες για να ανακάμψουν οι παίκτες μεταξύ των αγώνων. Σε άλλες στιγμές της σεζόν, μπορεί να είναι καλύτερο να κοιμηθεί η αποστολή ένα βράδυ και μετά να επιστρέψει στην βάση της.

    Τέλος, πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας πως δεν έχουν να κάνουν όλα με το να είμαστε τυπικοί και με βάση τους κανόνες ή να επιβάλλουμε πάντα στους παίχτες μας αυτά που εμείς θεωρούμε πως είναι το σωστό ως προπονητές. Τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Η απόδοση στο γήπεδο εξαρτάται επίσης από το τι συμβαίνει έξω. Το να κρατάς τους παίκτες χαρούμενους είναι πολύ σημαντικό. Πρόκειται για την εύρεση ισορροπίας μεταξύ του τι συνιστάται και του τι προτιμούν οι παίκτες.


 Buchheit, M. (2017). Houston, We Still Have a Problem. Int. J. Sports Physiol. Perform. 12, 1111–1114.

 Calleja-González J, Terrados N, Martín-Acero R, Lago-Peñas C, Jukic I, Mielgo-Ayuso J, Marqués-Jiménez D, Delextrat A and Ostojic S (2018) Happiness vs. Wellness During the Recovery Process in High Performance Sport. Front. Physiol. 9:1598.

 Kellmann, M. (2010). Preventing overtraining in athletes in high-intensity sports and stress/recovery monitoring. Scand. J. Med. Sci. Sports 20 (Suppl. 2), 95–102

Kimura, D. (2016). Work and life balance “if we are not happy both in work and out of work, we cannot provide happiness to others”. Front. Pediatr. 4, 9.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια